12 april 2016

De kinderen van Roelof en Evertje: Jurrien

12 april 2016
Over Evertje Groeneveld en Roelof Bekkering heb ik het eerder gehad op mijn blog. Evertje is een jongere zus van mijn voorouder Johanna. De komende blogposts gaan over hun kinderen.

Tijdens mijn zoektocht naar de nakomelingen van Evertje en Roelof blijf ik niet alleen in Nederland, maar brengt het me ook naar de Verenigde Staten.

Jurrien

Jurrien wordt geboren op 20 januari 1888. Op 18 augustus 1910 treedt hij in het huwelijk met Hillechien Sissing. Hillechien komt op 17 februari 1889 ter wereld in Groningen.

Jurrien, inmiddels van beroep biljartmaker, Hillechien en hun kinderen verruilen in 1923 Groningen voor Leeuwarden. Daar wordt nog een dochter geboren. In 1928 overlijdt Hillechien in het Academisch ziekenhuis in Groningen op 39-jarige leeftijd.

In april 1930 hertrouwt Jurrien in Leeuwarden met Aaltje Harms. Aaltje is geboren in Sneek op 4 februari 1894.

Eind 1930 kom ik een krantenbericht tegen waarin hij wegens overtreding van de motor- en rijwielwet wordt  veroordeeld tot een boete. Zie hieronder (klik erop  om het bericht te kunnen lezen.


Jurrien overlijdt na een kort ziekbed in oktober 1943.

Jurrien en Hillechien krijgen drie kinderen:

- Johanna, geboren in Groningen op 13 november 1913. Op 12 juni 1934 trouwt ze in Leeuwarden met de 27-jarige Jacob de Jong. Uit het huwelijk zijn mij twee kinderen bekend. Johanna overlijdt in 1984, Jacob vijf jaar daarna.

- Roelof Jurrien komt op 20 september 1917 ter wereld in Groningen. Roelof is slechts 20 als hij in 1937 na een ziekbed overlijdt. Naast zijn vader, stiefmoeder en broers en zussen laat hij ook een verloofde na.

- Evertje is geboren op 1 september 1923 in Leeuwarden. Ze overlijdt op 1 juni 1941op 17-jarige leeftijd.

Met zijn tweede vrouw Aaltje krijgt Jurrien nog twee zoons, geboren in 1930 en 1937.
---------------------------------------------------------------------------------------
In de volgende blogpost aandacht voor Elso die net als Roelf naar de VS emigreert.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►