24 maart 2016

Oorlogsslachtoffers: Mattheus Nicolaas Dekker

24 maart 2016
In het najaar ga ik verder met de serie Alkmaarse oorlogsslachtoffers maar ook in mijn eigen stamboom vind ik personen die in de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen. Met deze serie wil ik er voor zorgen dat hun, vaak korte, leven niet vergeten wordt.

Over Mattheus Nicolaas Dekker heb ik het al eens gehad op mijn blog. In 2013 kwam ik erachter dat zijn naam samen met die van mijn oud-oom Simon Petrus Schouten en Petrus Nicolaas de Lange op een plaquette hangt in de gevel naast de voorkant van de Sint-Josephkerk aan de Nassaulaan in Alkmaar.

Mattheus Nicolaas wordt op 27 januari 1908 geboren in Haarlem als zoon van Jan Cornelisz Dekker en Cornelia Johanna van Latum. Hij groeit in een groot gezin op, hij heeft acht broers en zussen.

Op 16 augustus 1934 treedt hij in Alkmaar in het huwelijk met Geertruida Elisabeth Margaretha de Boer, geboren 28 november 1912 in Alkmaar. Het echtpaar krijgt drie zoons. Ten tijde van de oorlog woont het gezin aan de Van Leeuwenhoekstraat.

Mattheus Nicolaas was dienstplichtig soldaat en behoorde tot de Vierde Compagnie, IIe bataljon van het 1e regiment Luchtvaarttroepen. Als zodanig was hij gelegerd op het vliegveld van het Noord-Hollandse Bergen, wat overigens erg vlakbij zijn huis was.

Toen ons land in mei 1940 werd aangevallen, was ook het strategisch gelegen vliegveld doelwit. Op 10 mei 1940, in de vroege ochtend, begon de aanval van de Duitse jagers en bommenwerpers en het vliegveld werd zo'n drie kwartier gebombardeerd. De platforms en hangars werden hierdoor beschadigd en een aantal verkenningsvliegtuigen vernield. De 20-jarige soldaat Daniel van der Munnik kwam bij de bombardementen om het leven. Mattheus Nicolaas was een van de vier zwaargewonden en op 11 mei overleed hij in het ziekenhuis in Alkmaar aan zijn verwondingen, slechts 32 jaar oud.

Een broer van Mattheus Nicolaas, Christiaan Martinus, zat tijdens de oorlog in het verzet en overleed in 1942 in het Duitse Wuppertal.

Mattheus Nicolaas ligt begraven op de R.K. Begraafplaats St. Barbara in Alkmaar. Als ik naar het graf van mijn vader ga, kom ik altijd langs de laatste rustplaats van Mattheus Nicolaas.

De grootmoeder van Mattheus Nicolaas is Agatha Knuist. De broer van Agatha, Petrus, is mijn betovergrootvader.

Bronnen:
Archief Alkmaar
Bergense kroniek

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►