06 maart 2016

Oorlogsslachtoffers - Jacob Pot

06 maart 2016
In het najaar ga ik verder met de serie Alkmaarse oorlogsslachtoffers maar ook in mijn eigen stamboom vind ik personen die in de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen.

Met deze serie wil ik er voor zorgen dat hun, vaak korte, leven niet vergeten wordt.

Jacob Pot wordt op 5 januari 1919 geboren in Oldekerk als zoon van Roelf Pot en Anje Boerema.

Net als veel van zijn leeftijdsgenoten moest hij in dienst en ook bij het begin van de Tweede Wereldoorlog was hij militair. Hij was soldaat bij het militaire onderdeel 1-I-G.B. Op de eerste dag van de oorlog in ons land, op 10 mei 1940, sneuvelt Jacob te Schoonoord bij Odoorn. Hij was slechts 21 jaar oud.

Jacob werd ter aarde besteld in Niekerk. Bij de begrafenis sprak de burgemeester en dominee Swant, Ned. Herv. predikant.

Jakob en ik hebben met Jan Fokkes Fokkema (1794-1870) dezelfde voorvader. Terwijl hij afstamt van diens eerste vrouw Aaltje Boelens Kuins, is  mijn voormoeder diens tweede vrouw Wietske Meints Wieringa.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►