17 mei 2015

Izaak, Rosalie en Roosje uit Haarlem

17 mei 2015
Via de mail kreeg ik contact met Amalia. Zij vertelde mij het verhaal van Izaak, Rosalie en Roosje, de Joodse buren van haar grootouders in Haarlem. Ik heb gevraagd of ze haar verhaal op papier wil zetten. Zij is benieuwd naar Roosje en haar zoon en wie het huis bewoonde aan de Schagchelstraat voordat de grootouders van Amalia er hun intrek namen. 

Hieronder een stuk van het verhaal:

Izaak en Rosalie
Mijn grootouders hadden vanaf 1935 in IJmuiden een winkel en een lunchroom. Toen IJmuiden deel uit ging maken van de Atlantic wall in 1942 moesten ze IJmuiden verlaten. De eerste optie was Amsterdam. Toen het daar steeds grimmiger werd, moest mijn opa van oma op pad  om een ander huis te zoeken. “En wel dicht bij IJmuiden!” Riep mijn oma hem na, “want hier gaan we allemaal dood”.

Opa kwam in Haarlem terecht. Mijn grootouders kregen via een kennis van mijn opa een huis ter beschikking. Een leeg huis in de Schagchelstraat nummer 5. Een mooi winkelpand en woning in de binnenstad van Haarlem, leeg. Tijdelijk natuurlijk want na de oorlog zouden de eigenaren gewoon terug komen en  mijn grootouders wilden weer terug naar IJmuiden. Opa ging gelijk aan de slag om het ‘gewone leven’ weer zo snel mogelijk op te pakken.

Mijn moeder verteld in haar boek dat er na de oorlog een dame in de winkel kwam die vertelde dat de winkel van haar ouders was en vroeg of er nog iets in het huis was achter gebleven, maar toen mijn grootouders er kwamen wonen was het huis door de nazi’s helemaal leeg geroofd. Mijn moeder heeft geen naam genoemd van de dame, misschien wist ze het niet meer.

 Daarom ben ik op zoek gegaan. Op zoek naar de familie van het lege huis in de Schagchelstraat.

Lees hier de rest van het verhaal

1 reacties:

Joan Bos zei

hoi Olga, vandaag zou je blogiversary zijn. Jammer dat je niet meer schrijft. Zelf schrijf ik een post als ik een idee heb en programmeer hem dan in voor de toekomst, dat er ook nog post verschijnen als het er een tijdje niet van komt. Hoop in de toekomst weer posts van je te kunnen lezen.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►