21 april 2015

Mijn echte opa

21 april 2015
Mijn echte opa was een Duitser. Op mijn blog heb ik het er nooit over gehad. Niet omdat ik me ervoor schaam, maar omdat ik weinig tot niets over hem weet. Met deze blogpost hoop ik tips te krijgen, al ben ik bang dat ik niet meer verder kan komen.

Mijn oma was Cornelia Johanna Elizabeth Knuist. Wanneer ze Heinrich , zoals mijn echte opa heet, heeft ontmoet is mij onbekend. Ik vond wel in de Alkmaarsche Courant dat ze in 1941 naar Berlijn verhuist en een jaar later kwam ze terug naar Alkmaar. Het zou best zijn dat ze hem in die tijd heeft ontmoet. In ieder geval raakt ze pas rond februari 1943 zwanger van mijn vader.

Heinrich was een Duitse soldaat en die mochten nooit te lang op één locatie blijven om te vermijden dat er liefde zou ontstaan tussen de soldaat en iemand van de plaatselijke bevolking. Het was ware liefde tussen Heinrich en mijn oma en hij beloofde dat hij na de oorlog zou terugkeren naar mijn oma en zijn zoon. Helaas is dat nooit gebeurd want hij sneuvelde aan het Russische front.

Mijn oma overleed toen ik een peuter was en ook mijn vader leeft helaas niet meer. Ook de zussen van mijn oma, die mogelijk een achternaam wisten, leven niet meer.

Omdat mijn oma een kind kreeg van de 'vijand' besloot ik te kijken of er een dossier van haar bekend was bij de CABR. (zie  deze link ). Ik kreeg echter bericht dat er geen dossier over haar bestaat. Ook de geboorteakte van mijn vader biedt geen uitkomst omdat daarop geen vader staat.

Mijn grootste wens is om meer te weten te komen over Heinrich, maar ik ben bang dat het een droom zal blijven.

1 reacties:

Joan Bos zei

Frustrerend dat je met een voorouder zo dichtbij al vastloopt! Groeten van Joan

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►