27 februari 2015

Olga's gentip: Mijn meest gebruikte online bronnen

27 februari 2015
Sinds internet er is komen er steeds meer bronbewerkingen online. Ik dacht dat het wel een leuk idee was om mijn tien meest gebruikte op een rijtje te zetten.

- Delpher - Een van mijn favorieten. Je kunt zoeken in ruim een miljoen Nederlandse boeken, kranten en tijdschriften.

- zoekakten.nl - Zoekakten.nl verwijst door naar de FamilySearch-scans voor locaties in Nederland en België en is een gratis toegankelijk online privé-initiatief.

- Familysearch - Al jaren verzamelen Mormonen allerlei persoonsgegevens. Er liggen heel wat microfilms opgeslagen in Salt Lake City in de Amerikaanse staat Utah. Veel van de microfilms komen digitaal beschikbaar. Via Familysearch zijn er heel veel bestanden van over de hele wereld te doorzoeken. Ikzelf gebruik FS voornamelijk voor onderzoek in het buitenland.

- Graftombe - Het doel van graftombe is zoveel mogelijk begraafplaatsen en kerkhoven in Nederland te digitaliseren en dit op internet gratis beschikbaar te stellen voor genealogen en andere belangstellenden. Via deze site vond ik het graf van mijn overgrootouders.

- De krant van toen - Dit is het digitale archief van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant, de weekbladen van NDC mediagroep en meer. Ik gebruik deze site voornamelijk omdat hier ook kranten vanaf 1995 opstaan. Bij Delpher gaat het maar tot en met 1994.

- Google - Ja inderdaad, de zoekmachine. Ik gebruik google om Amerikaanse overlijdensberichten te vinden (obituary's)

- Digitale stamboom - Via een handig zoekscherm kan je zoeken in de  DTB-gegevens, geboorte, huwelijken, echtscheidingen, overlijdens en het bevolkingsregister van het gemeentearchief Delft, het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Gemeentearchief Rotterdam en het Haags gemeentearchief

- Stadsarchief Amsterdam - Met de archiefbank van het Amsterdams stadsarchief kan je documenten uit de archieven een collecties zoeken en raadplegen. Het zoeken kost niets.  Om de scans in leesbare kwaliteit via internet te kunnen bekijken en downloaden moet een kleine bijdrage worden betaald.

- Regionaal archief Alkmaar Ik ben geboren en opgegroeid in Alkmaar en ook een aantal voorouders komen hier vandaan. Ik gebruik vooral de Alkmaarse gezinskaarten en de overlijdensregisters vanaf 1922 van Alkmaar en omgeving . Ook de adresboeken die online staan gebruik ik voor mijn onderzoek.

- Alle Groningers - Voor iemand als ik met veel voorouders in Groningen is deze site natuurlijk een must.  Je vind er naast de gegevens van de burgerlijke stand en DTB gegevens ook de Memories van Successie en Staten van landsverhuizers.

Overigens moet ik wel zeggen dat het zelf zoeken in een archief het leukste blijft.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►