13 februari 2015

Een "double cousin"

13 februari 2015
Momenteel ben ik vooral bezig met het in kaart brengen van de familie Rosema/Rozema met als oudste voorouders Sijtze Popkes en Geeske Meertens. Op een van de genealogische groepen op Facebook, waar ik lid van ben, vroeg een Amerikaans lid iets over dit echtpaar. Ikzelf loop ook met Sijtze en Geeske vast, maar was benieuwd naar haar connectie.  Net als ik stamt zij ook af van Sijtze en Geeske. 

Maar wat blijkt, we zijn ook verwant via de Toonder kant. De grootouders van Anna Jeltes Glas getrouwd met Pieter Eisses Toonder, zijn Menne Pieters Glas en Elizabeth Berends en dat zijn allebei onze voorouders. In het Engels hebben ze een mooi woord voor  als je op twee manieren verwant bent, namelijk een double cousin.

Het is altijd leuk om nieuwe onbekende familieleden te leren kennen, maar iemand die op twee manieren verwant is, maakt het nog leuker.

3 reacties:

Margreet Pol zei

Hoi Olga,
Ik stam volgens mij ook af van dit echtpaar via mijn vader. Heb al heel wat voorouders staan. Zal ik je mijn lijstje mailen?
Gr.,
Margreet
p.s. en via mijn moeder stam ik ook af van de Noord-Hollandse familie Admiraal (weet niet of het dezelfde zijn als waar jij van afstamt)

Olga zei

Hoi Margreet. Ja ben benieuwd. Mail me even op c.kroeders@upcmail.nl Zijn het de Admiraals uit Limmen, Castricum, Egmond e.o ?

Anoniem zei

Ja, ik stam af van Aagje Admiraal, geboren Akersloot, overleden te Limmen. Haar vader was Cornelis Admiraal (geh. 1781 te Akersloot met Pietertje Kay), verder terug loop ik vast.. Ik mail je mijn gegevens over de voorouders van Sietze Rozema. Trouwens op deze blog staat nog een ander e-mailadres vermeld... gr. Margreet

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►