08 november 2013

Vandaag in 1923

08 november 2013
Vandaag in 1923 wordt in Groningen mijn opa Johan Hendrik Snijder geboren. Johan Hendrik is de jongste van vier kinderen van Johan Hendrik Snijder en Jantje van der Bleek. Hij heeft twee broers en een zus.

In de Tweede Wereldoorlog wordt opa, net als vele andere mannen, opgeroepen om dwangarbeid te verrichten in Duitsland. Hij overleeft de verschrikkingen en een paar maanden nadat de oorlog is afgelopen treedt hij in het huwelijk met Maria Engelina Dagelet, mijn oma.

Het nieuwbakken echtpaar gaat in Groningen wonen waar vier kinderen worden geboren, twee dochters en twee zoons. Opa heeft verschillende beroepen. Zo is hij onder meer chauffeur, chef verkoper en bedrijfsleider.

In 1953 verhuist het gezin naar Amsterdam waar ze achtereenvolgens wonen aan de Rosendaalstraat en de Diamantstraat. In 1954 wordt het gezin uitgebreid met een zoon, twee jaar later wordt een dochter geboren.

In de jaren vijftig emigreren vele Nederlanders naar Australië, Nieuw-Zeeland of Noord-Amerika. Ook mijn opa en oma besluiten een nieuw bestaan op te bouwen in het  buitenland. Net als Rudolf (de oudste broer van mijn opa) en diens gezin gaan ze naar Australie.Na een paar jaar keren ze echter weer terug naar Nederland (gelukkig maar, anders was ik nooit geboren -;) ) Er worden nog twee kinderen geboren en via Amsterdam en Groningen komen ze uiteindelijk in Oudorp (net boven Alkmaar) terecht.

In Oudorp blijven ze ook wonen, eerst aan de Prunuslaan en vervolgens in de Oudorperpolder. Opa overlijdt na een gevecht tegen leukemie in juli 1995. Oma hoort een paar weken na zijn overlijden dat ook zij kanker heeft en overlijdt nog geen zes maanden na opa. Beiden worden slechts 71 jaar.

Opa en ik

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►