22 november 2013

Hoe het begon

22 november 2013
Het is alweer zo'n 15 jaar geleden dat ik begon met stamboomonderzoek. Ik heb mijn oma van vaders kant nooit gekend (ze overleed toen ik twee was) en wist niets van die kant van de familie.

Ik begon met het opzoeken van haar geboorteakte in het archief in Alkmaar. Deze had ik vrij rap gevonden. Door de akte wist ik nu veel meer dingen: Haar volledige naam, het tijdstip van de geboorte, het adres waar ze was geboren, de getuigen en het belangrijkste wie haar ouders waren.

Aan de hand van die gegevens kon ik mijn zoektocht vervolgen. Tijdens dat eerste bezoek aan een archief kwam ik erachter dat de vader van mijn oma was overleden toen zij een peuter was en dat mijn overgrootmoeder hertrouwde en met haar tweede man nog drie kinderen kreeg. Eén van die kinderen kende ik als Tante Bep. Tante Bep was een tante van mijn vader, maar ik wist nooit hoe het nu precies zat en toen zij nog leefde had ik nog geen interesse in stamboomonderzoek dus vroeg het ook nooit. Dankzij mijn beginnende onderzoek kwam ik erachter dat ze dus een halfzus was van mijn oma.

Aan de kant van mijn moeder was het begin van het onderzoek makkelijker. Ik heb mijn opa en oma beiden goed gekend, en de ouders van mijn opa werden allebei 90+.  De eerste verrassing was dat mijn oma een tweelingbroer had (al zou het best kunnen dat dit wel eens gezegd is voordat ik interesse in genealogie kreeg maar ben dat dan vergeten) Haar tweelingbroer werd maar acht dagen oud.

Eén van de verrassendste ontdekkingen ging over mijn betovergrootvader. Informatie over zijn vrouw en kinderen kon ik vinden, maar de overlijdensadvertentie van vader niet. Tijdens de huwelijken van zijn kinderen was volgens hen ook onbekend waar vader was. Dankzij een tip vond ik hem aan de andere kant van het land waar hij een nieuw gezin stichtte. Met een zoon van hen had ik een paar jaar geleden telefonisch contact en een achterkleindochter van hem mailde mij naar aanleiding van mijn blog. Ik kon dus de missende puzzelstukjes invullen.

De afgelopen jaren heb ik veel nieuwe informatie opgedaan, veel nieuwe familie leren kennen en dat allemaal door dat eerste bezoekje aan het archief.

Overigens dacht ik vroeger altijd dat stamboomonderzoek enkel door oudere mensen werd gedaan, maar daar kwam ik snel van terug -;) Alleen maar leuk! 

1 reacties:

Peter zei

Als je het maar lang genoeg volhoudt, wordt je laatste alinea vanzelf waar ;)

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►