14 augustus 2013

Korte huwelijken: Echtpaar Roelofs/De Boer

14 augustus 2013
Roelof Roelofs wordt op 19 augustus 1806 gedoopt in Middelstum en Toornwerd. Roelof is een zoon van Jan Willems en Willempien Jans. Een zus van hem is Hendrikje, mijn voorvader.

Op een gegeven moment krijgt Roelof, inmiddels vleeschhouwer, een relatie met Trientje de Boer. Trientje is zes jaar jonger en een dochter van Jan Jacobs de Boer en Geertruid Hendriks. In maart/april 1840 raakt Trientje zwanger. En op 31 januari 1841 wordt dochter Geertruid geboren. Drie weken na de bevalling treden Roelof en Trientje in het huwelijk.  Vier dagen na het huwelijk overlijdt Roelof echter, 34 jaar jong. 
Overlijdensakte Roelof
Trientje hertrouwt in 1846 met Derk Sissing, en met hem krijgt ze meer kinderen. Zij overlijdt op 16 september 1879 te Warffum op 66-jarige leeftijd.

Dochter Geertruid blijft ongehuwd. Ze overlijdt op 92-jarige leeftijd in 1933.

2 reacties:

Joan Bos zei

Hoi Olga.
Best gek, want als Roelof slager was, dan kon hij toch best met Trijntje trouwen voor de geboorte, zou je zeggen. Of zou Roelof hebben aangeboden te trouwen met Trijntje, ondanks dat ze zwanger was van iemand anders en is Trijntje pas gezwicht, nadat ze onder druk was gezet tijdens de bevalling (zoals gebruikelijk was om ongehuwde moeders tijdens barensnood onder druk te zetten de vader te noemen). Dat soort dingen ga ik me dan afvragen..
Ik zie net dat een broer van één van mijn voorouders 3 weken na zijn huwelijk overleed. Daar zal ik ook eens over schrijven!
Gr, Joan

Olga zei

Allereerst ben benieuwd naar je blogpost!

Ja idd een beetje raar. Ik vraag me dat soort dingen ook af, jammer dat we daar nooit achter zullen komen. Zelfde geldt voor kinderen die worden gewettigd bij een huwelijk. Dan weet je ook nooit of het inderdaad een kind van de man is, en dus een bloedlijn heeft.

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►