24 juli 2013

Het korte leven van Ben en Hans Fontein

24 juli 2013
Tijdens het stamboomonderzoek kom ik, helaas, veel gebeurtenissen tegen waarbij ik even moet slikken. Zo ook bij het overlijden van twee broertjes.

Het begon allemaal met onderstaand overlijdensbericht. De twee broertjes Ben en Hans Fontein kwamen op 7 oktober 1944 door een noodlottig ongeval om het leven.

Allereerst ging ik op zoek naar de overlijdensaktes van de twee broertjes. Deze vond ik, maar de twee overlijdens werden volgens de aktes pas op 24 oktober aangegeven. Ze waren allebei overleden om 12 uur 30.

Een auto-ongeluk sloot ik uit, ook omdat dat geen 17 dagen duurt om te worden aangegeven lijkt mij. Aangezien het in de Tweede Wereldoorlog gebeurde, moest het daar mee te maken hebben.

Via Google vond ik het antwoord. Allereerst kwam ik op de site van het Historisch Centrum Overijssel terecht. Daar vond ik onderstaand stukje.

Bijna een jaar later is Hengelo aan de beurt. Dit keer is er geen sprake van een vergissing. De geallieerden willen het spoorwegemplacement en de fabrieken van Stork en Holland Signaal vernietigen. Bij het grootscheepse bombardement op 6 en 7 oktober 1944 laat de precisie van de bommenwerpers echter te wensen over. De hele omgeving van het station wordt met de grond gelijk gemaakt en er vallen 150 doden.

Op deze website vond ik nog een aantal foto's. Hier en hier vind je een persoonlijk verhaal.

Ben en Hans Fontein waren de zonen van Johan Frans Maria Fontein en Petronella Maria Josephina Dagelet. De vader van Petronella was een broer van mijn voorvader.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►