09 mei 2013

Vandaag in 1879

09 mei 2013
Vandaag in 1879 wordt in Warffum Eise van der Bleek geboren. Eisse is een broer van mijn betovergrootvader en  het zevende kind van Klaas van der Bleek en Stientje Toonder.

Geboorteakte Eise

Over zijn leven in Nederland weet ik nagenoeg niets. Eise arriveert in augustus 1902, hij is dan 23, in St. Vincent, Minnesota. Hij zou dan de grens met Canada zijn overgestoken. Aanvankelijk dacht ik dat hij vanuit Nederland was vertrokken richting Ellis Island, maar er gingen natuurlijk ook boten naar Canada, dus heeft hij waarschijnlijk voor die optie gekozen.

Hij blijft ook in die regio wonen, want in 1908 trouwt hij in Kittson, Minnesora met Minnie Griffin. (Zie meer informatie over Minnie hier en hier) Dan ben ik ze even kwijt, totdat ik het echtpaar in de Census van 1920 vind. Ze wonen dan nog steeds in Kittson en hebben twee dochters, Stella van tien en Emily van acht jaar. Daarnaast woont ook Emma Griffin bij hen, waarschijnlijk een zus van Minnie. Eise heet dan inmiddels Isaac en de achternaam is veramerikaanst naar vanderbleek.

Waarschijnlijk raakt hij in de periode 1920-1930 zijn baan kwijt, want in de census van 1930 vind ik Isaac in Los Angeles. Hij woont dan bij Elwin V Stearns, is 50 en getrouwd. Waarschijnlijk vond hij wel werk in Californië en om zijn gezin te onderhouden, die achterbleef, woonde hij bij iemand in. In de Census van 1940 woont hij in The American House County Rest Home In Los Angeles.  Ik denk dat zijn gezin inmiddels ook al in de buurt woonde, dochter Stella trouwt het jaar erop in Los Angeles.

Isaac overlijdt in december 1942 op 62-jarige leeftijd.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►