13 mei 2013

Een onverwachte vondst

13 mei 2013
De plaquette (bron)

In de gevel naast de voorkant van de Sint-Josephkerk aan de Nassaulaan in Alkmaar hangt bovenstaande plaquette ter nagedachtenis aan drie militairen die in de periode 10-14 mei 1940 sneuvelden.

De tekst op de plaquette luidt:

Hulde en gebed
voor de soldaten
uit onze parochie
die vielen voor
ons vaderland
10-14 mei 1940

Mattheus Dekker
Petrus Nicolaas de Lange
Simon Petrus Schouten

Simon Petrus Schouten is mijn oud-oom. Over hem schreef ik eerder dit stukje. Ook Mattheus Dekker heb ik in mijn stamboom. Hij is een zoon van Jan Cornelisz Dekker en Cornelia Johanna van Latum. Petrus Nicolaas de Lange is mij onbekend.

Als Alkmaarder is deze kerk me absoluut niet onbekend, maar de plaquette op de kerk is nieuw voor mij. Toch eens wat beter om mij heen kijken -;)


1 reacties:

Peter zei

De geschiedenis ligt op straat ;)

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►