22 april 2013

Simon Boersen en Maartje Winder

22 april 2013
Via mijn overgrootmoeder stam ik zowel van de familie Winder als van de familie Boersen af. En deze twee namen komen ook voor bij onderstaand gezin. De grootvader van Simon Boersen is Sijmon Boersen en dat is mijn voorvader. Maartje Winder stamt net als ik af van Pieter Arisz Winder en Maartje Pieters Opdam.

Simon Boersen wordt op 27 september 1826 geboren in Sint Maarten (N-H) als zoon van Jacobus Boersen en Trijntje Kos(sen). Op 16 oktober 1853 trouwt Simon, van beroep boerenarbeider, met Maartje Winder. Maartje, geboren in Schoorl in 1824 is een dochter van Pieter Winder en Trijntje Hoogenboom.
Huwelijksakte Simon en Maartje

Het echtpaar gaat in Alkmaar wonen, waar in 1854 hun eerste kind wordt geboren, een zoon die ze Jacob noemen. Vervolgens gaat het gezin wonen in Schoorl. In 1855 wordt er wederom een zoon geboren, Pieter. Twee jaar later wordt zoon Cornelis geboren, hij overlijdt echter negen maanden later. In 1859 wordt er een dochter geboren, Catharina.

Maartje is zwanger van haar vijfde kind als Simon in september 1860 in Schoorl op 33-jarige leeftijd overlijdt. Twee maanden later wordt er een dochter geboren, Catharina. Dat er twee dochters de naam Catharina krijgen, valt te verklaren. De beide grootmoeders heetten Trijntje, wat is afgeleid van Catharina. Overigens wordt de jongste Catharina slechts vijf dagen oud.

Ook Maartje wordt niet oud. Zij overlijdt in 1861 in Schoorl. Op dat moment leven van de kinderen van Simon en Maartje alleen nog Jacob, Pieter en de eerste Catharina. Die laatste overlijdt in 1862. Van Pieter heb ik verder geen informatie gevonden, terwijl Jacob trouwt en een gezin sticht en in 1925 overlijdt.   

2 reacties:

Richard Winder zei

Beste Olga,

Leuk om een verre achternicht te vinden.
Jouw direkte voorvader was;Pieter Winder,
een broer van mijn voorvader Sijmon Winder.

vr Groeten : Richard

Olga zei

Wat grappig! Mocht je gegevens willen uitwisselen, mail me even op olga.kroeders@chello.nl

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►