11 april 2013

Een krantenbericht uit 1931

11 april 2013

Alkmaarsche Courant 1931
Droevig ongeval

Hedenmorgen werd in de Emmastraat de 4-jarige Dikkie Winder door een passeerende zandauto overreden.

Het knaapje dat de wielen over zich heen kreeg, richtte zich nog even op en werd onmiddellijk naar het Sint Elisabethziekenhuis gedragen.

Daar aangekomen opende het nog even de oogjes waarna de dood onmiddellijk optrad.

In hoevere hier van schuld bij den bestuurder sprake is zal de politie nader onderzoeken.

Dikkie ofwel Dirk was een zoon van Dirk Winder, koopman van beroep, en Jeltje de Haas. Volgens de overlijdensadvertentie van Dikkie woonde het gezin in de Roemer Visscherstraat in Alkmaar. Dirk  en Jeltje trouwden op 25 februari 1926 in Alkmaar. Naast Dikkie zijn mij nog drie andere kinderen van het echtpaar bekend.

Deze familie Winder kan ik (nog) niet aan mijn Winders koppelen. De oudst bekendste voorvader komt uit Scharwoude, terwijl 'mijn' Winders uit Bergen komen.

1 reacties:

Peter zei

Opvallend is het in onze/mijn ogen hoge smartlappenniveau van deze tekst. "Het knaapje richtte zich nog even op" en "opende het nog even de oogjes". Dat zie je toch vandaag de dag niet meer. Ook opvallend, "opende HET ...". "Hij" was wat minder onpersoonlijk geweest. Maar in z'n soort toch wel een juweeltje, dit artikel.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►