19 april 2013

Een krantenbericht uit 1930

19 april 2013
Leeuwarder Courant, september 1930

Binnenland
Vliegtuig in een zweminrichting gestort.
Drie dooden en verscheidene gewonden

Loosdrecht, 2 september. Hedenmiddag omstreeks drie uur heeft op de Loosdrechtsche plassen een vreeselijke ramp plaats gehad. Door tot nu toe onbekende oorzaak is een militair vliegtuig naar beneden gestort en terecht gekomen in het zwembassin het Plashuis.

Volgens de eerste berichten zijn er drie dooden en een aantal gewonden. Nadere bijzonderheden ontbreken nog.

Nadere bijzonderheden

Heden waren te Oud-Loosdrecht vier watervliegtuigen, afkomstig van het vliegveld de "Mok" aangekomen. Zij waren in de onmiddelijke nabijheid van het zwembad het "Plashuis" gemeerd. Hedenmiddag om ruim twee uur zouden de vliegtuigen weer vertrekken. Als eerste vliegtuig startte het watervliegtuig W 54. Door tot nu toe onbekende oorzaak is het vliegtuig direct van den start neergestort. Het kwam boven op den springtoren van het zwembassin terecht.

Het toestel, zoowel als de springtoren werden vernield. De overblijfselen kwamen gelukkigerwijze buiten het zwembassin terecht, waar weliswaar ook zwemmers waren, doch niet zooveel als in het bassin. Indien de overblijfselen van het vliegtuig in het bassin terecht waren gekomen, dan zou de ramp nog veel ernstiger dan thans het geval is, zijn geworden. Het vliegtuig was bemand met een luitenant-waarnemer en een korporaal-vlieger. Beiden werden gedood.

Op den springtoren bevond zich een jongen, toen het vliegtuig daarop viel. De jongen is verdronken en men neemt aan, dat hij met het vliegtuig in het meer gestort en gedood is.

Er zijn door deze ramp dus drie personen om het leven gekomen. Een gedeelte van de overblijfselen van het vernielde vliegtuig kwam terecht op den vleugel van een der andere watervliegtuigen, die nog gemeerd lagen. Een luitenant-vlieger die op het vliegtuig stond werd getroffen en gewond. Een vleugel van het vliegtuig knapte af.

De ramp veroorzaakte een groote consternatie. Onmiddelijk werden de autoriteiten gewaarschuwd evenals de geneeskundige dienst te Utrecht.

De burgemeester van Loosdrecht, jhr. van Swinderen, was spoedig ter plaatse.

Het beschadigde watervliegtuig is de W 66. Hoe het ongeval zich heeft toegedragen staat nog niet vast. Volgens een andere lezing, dan wij reeds meldden, zou de W 54 in de lucht in botsing zijn gekomen met het andere beschadigde vliegtuig, de W 66. Terwijl de W 54 op den springtoren terecht kwam, zou de bestuurder van de W 66, korporaal-vlieger Kroeders uit den Helder zijn toestel in bedwang hebben gehouden en hoewel ernstig beschadigd, goed in het water zijn neergekomen.

De W 54 werd bestuurd door den korporaal Riktman uit den Helder, terwijl als waarnemer optrad de luitenant ter zee 2e klasse Roldanus uit Doorn. Zoals gemeld werden beiden gedood. De W 66 had als waarnemer luitenant-vlieger Goedhart, die niet ernstig gewond werd. De naam van den getroffen jongen is nog niet bekend.  

Een triest ongeluk dat mijn interesse wekte vanwege korporaal-vlieger Kroeders, ofwel Hendricus Johannes Kroeders, zoon van Johannes Kroeders en Margaretha Hendrica van den Bosch.

De naam van korporaal Riktman bleek fout te zijn gespeld. Dit vond ik uit nadat ik de overlijdensaktes van de drie omgekomenen had gevonden.

De drie doden:
- Cornelis Roldanus was 25 jaar bij zijn overlijden. Hij was geboren in Middelburg en woonde in Den Helder. Zijn ouders waren Willem Nicolaas Roldanus en Anna Maria Catharina Huber en zij woonden in 1930 in Doorn. Cornelis was ongehuwd.
- Johannes Adrianus Riksman was 29 jaar bij zijn overlijden. Hij was geboren in Rotterdam en woonde in Den Helder. Johannes was getrouwd met Johanna Krijna Rotmans en ze hadden twee kinderen. Hij was een zoon van Hendrik Jan Riksman en Trijntje Apon, die beiden voor 1930 overleden.
- Henricus de Wit was de jongen die het ongeluk niet overleefde. Hij werd dertien jaar. Henricus was geboren in Hilversum en woonde daar ook in 1930. Hij was een zoon van Theodorus Marius de Wit, een tapijtfabrikant, en Elisabeth Martina Cornelia Maria Hamers.
Van links naar rechts: Riksman, Roldanus en de licht-gewondde officier-vlieger Goedhart. (Bron: Heldersche Courant 1930)

Een paar weken na de ramp tenslotte staat onderstaand krantenbericht in De Tijd.
Na de vliegramp te Loosdrecht
Dank voor de verleende hulp

Naar wij vernemen, hebben de commandanten van de vliegkampen "De Mok" te Texel en "De Kooij" te Julianadorp namens den vice-admiraal, commandant der Marine te Willemsoord den burgemeester van Loosdrecht dank uitgebracht voor de voortreffelijke hulp na het vliegongeval op de Loosdrechtse Plassen.

Het ligt in de bedoeling dat van 1 maart tot 1 november van elk jaar - zonder noodzakelijkheid- geen watervliegtuigen meer zullen dalen op den Eersten Plas.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►