09 maart 2013

De mist in met Amsterdamse archiefkaarten

09 maart 2013
De persoonskaarten die je tegen betaling kan downloaden en inzien bij het Amsterdams Archief gebruik ik geregeld en heeft me ook al veel geholpen in verschillende zoektochten.

Toch ben ik er afgelopen week achtergekomen dat ik ze nog niet optimaal benut en dat ik een fout maakte die eigenlijk voor iemand als ik, die al zo lang stamboomonderzoek doet, niet kan. Maar goed, van je fouten kan je leren en daarnaast is fouten maken menselijk.

Het onderzoek

In mijn onderzoek naar alle nakomelingen van Johan Hendrik Schneijder (Snijder/Schneider) kwam ik Henri Charles Ferdinand Burgman tegen. Henri Charles Ferdinand wordt op 11 februari 1899 geboren te Amsterdam als zoon van Johannes Burgman en Catharina Verhoeks.

Zijn archiefkaart had ik gauw gevonden. Henri is automonteur van beroep en trouwt op 18 januari 1922 in Amsterdam met Maria Petronella Frederica de Ruijter, geboren in 1902 in Amsterdam. Uit hun huwelijk worden vijf kinderen geboren.

Dan staat er bij de adressen op 12 maart 1942 VOW ofwel vertrokken onbekend waarheen. De namen van Henri en Maria via Google zoeken hielp ook niet. Ik kwam bij stambomen van anderen terecht maar die hadden over hen nog minder informatie dan ik. Ik dacht dat mijn zoektocht naar het gezin hier vastliep en liet het dan ook even rusten.

Gisteren besloot ik mijn zoektocht weer op te pakken. Via Google vond ik wederom niets en daarom besloot ik het nu over een andere boeg te gooien. Ik besloot de archiefkaart te zoeken van Maria, al was ik bang dat er niet meer informatie op stond dan op die van Henri.

Ik kwam echter voor een verrassing te staan: Er stond wel meer informatie op. Zo blijken twee kinderen van het echtpaar in 1948 te zijn getrouwd. Ook bij Maria stond dat ze na 12 maart 1942 VOW is. Maar op 18 januari 1949 wordt ze uitgeschreven vanwege vertrek naar Kenilworth (Groot-Brittanie) Mijn onderzoek kan dus weer doorgaan.

Moraal van het verhaal: Altijd ook de archiefkaart van de echtgeno(o)t(e) erbij pakken, ook al is het voor je onderzoek niet van belang.

Voor meer informatie over de archiefkaarten en wat je nog meer online kan inzien bij het Amsterdams stadsarchief zie deze link.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►