20 februari 2013

De dood van Willem van Dijken

20 februari 2013
Willem van Dijken wordt op 5 september 1907 geboren als zoon van Johannes van Dijken en Nieske Dieterman. In 1930, Willem is dan magazijnknecht, trouwt hij met Janke Snijder, dochter van Hendrik Snijder en Hemke Kuipers. Het echtpaar krijgt samen een aantal kinderen.

Via de site van Allegroningers.nl vond ik een extract van zijn overlijdensakte. (Zie hierboven) Hieruit bleek dat hij overleden was in Smallingerland, de provincie Friesland dus.

Nadat ik zijn overlijdensakte vond viel het me op dat er meerdere mensen op dezelfde dag rond hetzelfde tijdstip waren overleden. Ik was benieuwd, ook omdat het in het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog gebeurde.

Het ging om de volgende personen:
Harmen Meiboom, 47 jaar, wonende te Groningen (aktenummer 33, Smallingerland)
Willem van Dijken, 37 jaar, geboren en wonende in Groningen (aktenummer 30, Smallingerland)
Bernardus Harms, 46 jaar, wonende te Groningen (aktenummer 31, Smallingerland)
Lambertus Harmannus Schoennmakers, 18 jaar, geboren en wonende in Groningen (aktenummer 32, Smallingerland)

Via de site Een laatste saluut kreeg ik antwoord op mijn vraag. Meiboom, Van Dijken, Harms en Schoenmakers waren in Drachten werkzaam in het kader van de Organisation Todt. (Lees hier meer over Organisation Todt) Zij werden gedood tijdens de beschieting door geallieerde vliegtuigen van een tram van de Nederlandsche Tramwegmaatschappij (NTM).

Van Dijken, Harms en Schoenmakers werden begraven op de Zuiderbegraagplaats in Groningen, Harmen Meiboom op de Noorderbegraafplaats in die stad.

Overigens komt de naam van Willem van Dijken sinds 4 mei 1995 voor op een oorlogsgedenkteken in Opeinde.





1 reacties:

Erik Dijkstra zei

Is ook bekend waar deze mannen werkzaam waren voor Organisation Todt?

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►