07 november 2012

Vastloper: Harmannus Slijper en zijn vrouwen

07 november 2012
Harmannus Slijper wordt op 27 december 1877 geboren te Hoogeveen als tweede zoon van Evert Klaas Slijper en Frouwkien Hilbrants. Dat was het enige wat ik wist totdat ik zijn overlijdensakte vond. (Zie hieronder)


Harmannus overleed dus in Bremen, Duitsland, woonde in Arnhem en was van beroep correspondent. Verder was hij op het moment van zijn dood getrouwd met Grietje Methorst, gescheiden echtgenoot van Hendrika Johanna Theodora Meijer en weduwnaar van Sara van der Woude.  De volgende stap was op zoek naar de huwelijken.


In Rotterdam vond ik zijn huwelijk met Sara van der Woude. Volgens de huwelijksakte uit 1918 was Harmannus gescheiden echtgenoot van Neeltje Booij, weer een nieuwe naam dus. Ik besloot in de huwelijksbijlagen van Harmannus en Sara te kijken, want daar zou dan meer informatie moeten staan over het huwelijk met Neeltje.

In de huwelijkse bijlagen vond ik inderdaad een uittreksel van de echtscheiding. Harmannus trouwde op 13 maart 1907 in Den Haag met Neeltje en Harmannus was degene die de scheiding had aangevraagd. Uit het huwelijk van Neeltje en Harmannus zijn mij geen kinderen bekend.

Twee maanden na hun huwelijk vertrekken Harmannus en zijn tweede vrouw Sara naar Apeldoorn. Daar worden twee kinderen geboren die beiden jong overlijden. Sara zelf overlijdt in 1923 op 34-jarige leeftijd.


Vervolgens kan ik Harmannus een aantal jaar niet vinden. In 1933 overlijdt de vader van Harmannus, Evert Klaas. Volgens de rouwadvertentie is Harmannus dan getrouwd met Grietje Methorst. Wanneer ze getrouwd zijn weet ik echt niet. Ook kan ik nergens Hendrika Johanna Theodora Meijer, van wie hij volgens zijn overlijdensakte ook is gescheiden, vinden. Het enige dat ik weet is dat dit na 1923 moet zijn geweest, toen stierf Sara, en voor 1933 toen Harmannus getrouwd was met Grietje Methorst.

Vragen, vragen, vragen. Ik hoop in de toekomst meer duidelijkheid te kunnen krijgen.

1 reacties:

Anoniem zei

Harmannus Slijper en Grietje Methorst hebben een zoon Walter (1934-2011). Op stamboomforum heb ik een bericht met meer gegevens achtergelaten.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►