01 november 2012

Olga's genealogie update - oktober

01 november 2012
Het is 1 november dus weer tijd voor de maandelijkse update. De vorige update is hier na te lezen.

Van mijn tante kreeg ik een aantal oude foto's, waaronder de trouwfoto van mijn opa en oma (hier te zien) en een foto van de moeder van mijn oma die ik nooit heb mogen leren kennen omdat ze voor mijn geboorte al was overleden. Dank u wel, tante Ria.

Via Facebook kwam ik ook in contact met een nicht van mijn vader. Naast verhalen over vroeger kreeg ik ook van haar foto's van onder meer tantes en ooms van mijn vader en van mijn overgrootmoeder die in hetzelfde graf ligt als mijn oma. (Zie hier) Heel erg bedankt, Hetty!

In mei van dit jaar vertelde ik over een vastloper in Grand Rapids betreffende twee broers Fokkema en hun moeder. Hotze en Fokke Fokkema emigreerden samen met hun moeder Ruurtje Scheeringa naar de VS. Niet lang na hun emigratie raakte ik het spoor echter al kwijt. Ik vertelde ook dat een neef van Hotze en Fokke na de emigratie nog bij Hotze op visite geweest is. En dat blijkt uiteindelijk ook het begin te zijn geweest van de oplossing.

Een kleinzoon van deze neef doet ook aan genealogie en mailde mij onlangs. Zijn tante vertelde hem dat Hotze zijn naam in de VS veranderde naar De Vries. Met deze informatie ging ik allereerst kijken op de site van Ellis Island want er was een kans dat de overtocht van deze neef, die overigens Doekele Fokkema heet, op die site stond. En warempel ik had geluk.

Op 1 september 1913 komt Doekele aan in New York. Hij geeft op dat hij zijn oom H. de Vries gaat bezoeken in Middleville Barre County Michigan.Van daaruit gaan we verder onderzoeken om te kijken of we meer over Hotze en Fokke te weten komen. Ik kom er in elk geval nog op terug.

Deze maand weer de gebruikelijke rubrieken. Daarnaast bestaat deze blog 21 november alweer een jaar dus dan tijd voor een terugblik.

Tot slot de drie best bekeken blogberichten van de maand oktober:
Genealogie door middel van het alfabet - O
Genealogie door middel van het alfabet - G
Genealogie door middel van het alfabet - N

4 reacties:

Peter zei

Dus Hotze Fokkema veranderde zijn naam in Grand Rapids in Hotze de Vries?
Als dat zo is, dan neem ik zijn naam graag op in de lijst http://patmcast.blogspot.nl/2012/06/dutch-surname-equivalents-abroad.html.
Overigens wel een merkwaardige wijziging. Weet je ook of daar een verklaring voor was?

Olga zei

Misschien omdat die naam beter uitspreekbaar was in de VS dan Fokkema? ik zou het niet weten eigenlijk.

Aanvankelijk dacht ik dat de H. de Vries een ander familielid was, maar dat is nu uitgesloten.

Dat ze de naam naar de Vries veranderde is wel zeker nu:
- bevestiging van een dochter van Doekele
- De record van Doekele op Ellis Island toen hij bij zijn oom op bezoek ging.

Er is inmiddels wel een graf gevonden van een Hotse de Vries, maar waarschijnlijk is dat niet de juiste. In elk geval zijn we wel verder dan in mei van dit jaar.

Peter zei

De naamswijziging kan ook veroorzaakt zijn door de vervelende associatie die namen met Fok in de USA hebben. De naam Fokker werd daar ook wat merkwaardig gevonden.

Olga zei

Dat zou idd wel eens de reden kunnen zijn geweest.

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►