02 juli 2012

Vandaag in 1947

02 juli 2012
Vandaag in 1947 overlijdt mijn betovergrootvader Pieter van der Bleek.

Pieter wordt in 1869 geboren te Warffum als oudste kind van Klaas van der Bleek en Stientje Toonder. In 1892 trouwt hij met Trientje Kloosterman en het echtpaar krijgt samen zeven kinderen.

In 1912 vraagt Trientje de scheiding aan. Pieter is dan al een paar jaar weg/verdwenen. Ik kom Pieter pas weer tegen in begin jaren dertig in Zuid-Holland, aan de andere kant van het  land dus. Anna Maria Verhees krijgt dan een zoon waarvan Pieter de vader is. Een paar jaar later in 1935 trouwen Pieter en Anna Maria. (Zie hieronder)
Uit de Rijnbode 1935
In 2010 vond ik het telefoonnummer van de zoon van Pieter en Anna Maria. Behalve dat het een bijzonder gesprek was, kwam ik ook achter iets nieuws. Ik dacht altijd dat Pieter geen contact meer had nadat hij verdween uit Groningen, maar zijn zoon vertelde dat hij wel eens naar Groningen ging om daar zijn familie op te zoeken. Erg bijzonder, ook omdat zijn halfbroers en -zussen een heel stuk ouder waren.
Overigens ging één van mijn eerste berichten op deze blog over hem. Lees de blog hier terug

4 reacties:

Peter zei

Bijzonder hoor, om zo'n (half)familielid te vinden én te spreken!
Wat mij opviel is dat jouw betovergrootvader in 1947 is overleden. Dat vind ik erg recent voor een betovergrootvader. De mijne zijn allemaal in de 19e eeuw overleden met 2 uitzonderingen (1903, 1911). Mijn enige conclusie moet dan zijn dat je onmetelijk veel jonger ben dan ik... :)

Olga zei

Ik ben idd wat jonger dan jij, aan de andere kant ben je zo oud als je je voelt -;) Ben met stamboomonderzoek begonnen toen ik begin 20 was :) en dat was eind 20e eeuw.

Peter zei

Nou, dan moet je wel één van de jongste genealogen van Noord-Holland e.o. zijn! :) Ik wou dat ik nog zoveel tijd had...

Olga zei

Het is vooral een kwestie van je tijd goed indelen. Ik heb ook een paar jaar gehad dat ik geen tijd had en dan was het stamboomonderzoek op een lager pitje. Maar je hebt gelijk hoor dat er veel meer oudere mensen aan stamboomonderzoek doen, al kom ik heel af en toe wel wat leeftijdsgenoten tegen.

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►