11 juli 2012

Een krantenbericht uit 1921

11 juli 2012
Uit het Algemeen Dagblad 26-08-1921

Hedennacht te 1 uur brak brand uit in het perceel Boterdiep 36, te Groningen, waarin zijn gevestigd beneden de handel in houtbewerkingsmachines van de heeren A. Alberts en Zonen, op de 1e verdieping de cartonnagefabriek van den heer J. Bierling, E. Jzn. en op de 2e verdieping de kleermaker van den heer A.J. Dagelet. Vermoed wordt, dat de brand ontstaan is in de cartonnagefabriek. Het benedengedeelte kreeg weinig brandschade en veel waterschade. Het bovengedeelte brandde geheel uit. Alles was verzekerd, behalve de kleermakerij. 

In de Dagelet tak kom ik genoeg kleermakers tegen waaronder dus bovenstaande. Nader onderzoek wees uit dat bovenstaande A.J. Dagelet mijn betovergrootvader was. Momementeel ben ik bezig met een korte biografie van hem te maken, welke over een paar maanden hier ook op mijn blog te lezen zal zijn.

Antonius Joannes Dagelet wordt in 1872 geboren te Groningen. In 1896 trouwt hij aldaar met Grietje Maria Henstra. Hun oudste zoon, mijn overgrootvader, wordt geboren in Groningen.  Het gezin vertrekt dan naar Amsterdam waarna ze via Maastricht weer in Groningen terugkeren. In 1942 overlijdt hij daar.   

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►