16 juni 2012

Een ernstige ontploffing in 1912

16 juni 2012


Ernstige ontploffing te Groningen

Te Groningen waren Zondagmiddag eenige kinderen aan het spelen met een vat, waarin benzine geweest was. Een hunner kwam op de gedachte een vuurtje te stoken en bracht een brandende lont van touw in het spongat, waardoor een geweldige ontploffing onstond.

Twee in de nabijheid spelende kinderen liepen daardoor ernstig letsel op. Van den 12-jarige H. Hunder werd het rechterbeen verbrijzeld terwijl hij ook een zware hoofdwonde kreeg. Van den 8-jarigen Joh. Dagelet zijn beide beentjes gebroken. Hij heeft bovendien nog andere kwetsuren bekomen.

Beide kinderen zijn in 't Academisch Ziekenhuis opgenomen. Hunder is kort daarop overleden.

De roef van het in de nabijheid liggende schip Alberta, kap. Dost, werd geheeld vernield, terwijl ook een gat geslagen werd in de houtschuur van de firma E. Veening.

De jongen die het vat heeft aangestoken, is zelf ongedeerd gebleven.

Bovenstaand krantenbericht stond onder meer in De Sumatra post in 1912. Het heeft me een tijdje geduurd voordat ik er achter kwam wie deze Dagelet was en hoe hij in mijn boom paste.

De betreffende Dagelet is Johannes Henderikus, geboren op 10 november 1903 in Groningen als zoon van Cornelis Gerardus Dagelet en Wilhelmina Vink. In 1925 trouwt Johannes, hij is stukadoor van beroep, met de 20-jarige Jantje van Dijken, dochter van Klaas van Dijken en Jantje Oorburg. Jantje overlijdt in 1982, Johannes zes jaar daarna.

Vervolgens besloot ik meer informatie te zoeken over H. Hunder. Alleen liep ik daar al vast. Volgens AlleGroningers kwam de naam Hunder maar éénmaal voor en dat was lang voordat 'mijn' H. Hunder was geboren. De volgende stap was om alle aktes rondom de datum van het ongeluk te bekijken. Dat bleek mij de oplossing te geven.

Henderik Hunderman (de krant had zijn achternaam dus foutief/niet volledig) overlijdt volgens aktenummer 188 op 19 februari 1912 in het Academisch ziekenhuis te Groningen om 14:00 uur. Henderik is een zoon van Gerhardus Hunderman en Christina Everharda Schoe en geboren op 2 juli 1900 te Groningen.

Overlijdensakte Henderik Hunderman

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►