08 mei 2012

Olga's genealogie update

08 mei 2012
Voortaan geef ik elke maand een update over mijn stamboomonderzoek. Waar ben ik mee bezig, leuke reacties, aanvullingen, vondsten e.d.

Ik kreeg een mogelijke aanvulling wat betreft Johann Heinrich Schneider. Zoals ik al eerder schreef blijkt uit zijn overlijdensakte dat hij is geboren in het Duitse Wittgenstein. Van mede-genealoog Bill Schnyder ontving ik een genealogie Schneider met oorsprong in Wittgenstein. Een Johann Heinrich die daarin staat zou mijn voorvader kunnen zijn. Van de Johann Heinrich in de genealogie is niets bekend behalve een geboortedatum. Om aansluiting te vinden op de Duitse Schneiders zal ik meer onderzoek moeten doen naar mijn Johann Heinrich Schneider. Zo heb ik nog niet kunnen vinden waar hij trouwde met Renske Hendriks. Het was in elk geval voor 17 februari 1798 want toen werd in Leeuwarden dochter Sipkje geboren.

Door de Stichting werkgroep Oud-Castricum is de familie Stui(j)fbergen al uitgezocht in Castricum. Ik onderzoek de nakomelingen die elders zijn terechtgekomen. Ik zelf stam af van Klaas Stuifbergen en Guurtje Knaap wiens zoon Pieter in Bergen wordt geboren.

In april schreef ik over mijn zoektocht naar Lourens Bijl. Ik zei toen dat ik verwachtte dat mijn verdere zoektocht me langs meerdere steden zou gaan brengen. Die voorspelling bleek inderdaad juist te zijn en halverwege deze maand kunnen jullie een update verwachten van deze zoektocht.

De komende tijd richt ik me op de Fokkema's, de naam van mijn overgrootmoeder aan moeders kant. De verst bekende voorvader is Abraham Jans die omstreeks 1630 werd geboren. Een zoon van hem, Jan, werd in 1655 geboren in Drogeham.

2 reacties:

Peter zei

Olga, je hebt het hierboven over de geboortedatum van dochter Sipkje Schneider: 17-2-1798. Het is misschien wat muggezifterig maar toch een opmerking. Geboortedata in die periode zijn schaars want daar werd meestal geen aantekening van gehouden in de kerk. Het zal dus de doopdatum zijn. Die volgde meestal, maar niet altijd, vrij kort op de geboortedatum. Maar misschien heb je bewijs van de echte geboortedatum van Sipkje.
Gr.
Peter

Olga zei

Doopdatum is 25 februari 1798 te Leeuwarden. Bij de doop werd genoteerd dat ze de 17e was geboren.

Overigens heb je wel gelijk, want bij veel mensen uit die tijd heb ik enkel een doopdatum.

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►