09 april 2012

Zoeken naar Trijntje de Vries

09 april 2012
Trijntje de Vries is een veelvoorkomende naam. Als je dan ook nog eens zoekt naar de overlijdensdatum van een Trijntje de Vries in Amsterdam is dat amper te doen. Toch is het me met wat hulp toch gelukt.

De Trijntje de Vries die ik zocht was geboren in Leeuwarden waar ze ook trouwde. Haar man Hendrik Schnijder overlijdt daar in 1868 (zie ook deze blog). Trijntje en Hendrik waren de grootouders van mijn overgrootvader.

In mijn onderzoek naar de overlijdensdatum van Trijntje zocht ik allereerst in de huwelijkse bijlages van haar kinderen. Bij alle huwelijken van haar dochter en zoons was ze echter nog in leven. Bij de laatste, in 1894, woonde ze in Amsterdam. Vervolgens ging ik kijken in de overlijdensaktes van haar kinderen. In 1902 overlijdt Johan Hendrik Schnijder en uit die akte blijkt dat Trijntje dan is overleden.

Dit maakte het zoekveld voor mij kleiner: Trijntje was tussen 1894 en 1902 overleden in vermoedelijk Amsterdam, de plaats waar ze in 1894 woonde. In de tienjarentafels van Amsterdam zijn er in die periode echter nog genoeg Trijntje de Vriesen overleden.  Na een paar Trijntjes te hebben uitgesloten besloot ik het even te laten rusten. Mede-genealoog Anna vond echter de juiste overlijdensakte. Dankzij die akte kwam ik er achter dat Trijntje na het overlijden van haar eerste man opnieuw getrouwd is.

Met het vinden van de overlijdensdatum van Trijntje heb ik nu alle data van die generatie in mijn kwartierstaat gevonden. Een soort van mijlpaal dus -;)

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►