16 april 2012

Stuifbergen/Stuijfbergen

16 april 2012
Via mijn overgrootmoeder Anna Maria Stuijfbergen stam ik af van de Stuifbergens die hun origine hebben in Castricum. De grootvader van Anna Maria, Pieter, ging in Bergen (Noord-Holland) wonen en en zijn nabestaanden schreven hun achternaam als Stuijfbergen of Stuyfbergen. Nakomelingen die de naam dragen wonen vandaag de dag nog in Hoorn en Zwolle.

De oudst bekende voorvader van de Stuifbergens is Claes Lourisz die getrouwd was met Crelisje Crelis. Hij is omstreeks 1650 geboren. Oudere gegevens over inwoners uit Castricum zijn maar spaarzaam opgetekend en nauwelijks bewaard gebleven. Het is dan ook onduidelijk of de voorouders van Claes uit Castricum afkomstig zijn of ergens anders vandaan.

In 2007 waren er volgens de Nederlandse Familienamenbank 28 personen met de naam Stuijfbergen in ons land. In 1947 waren dit er nog 27. In 1947 waren er 159 personen met de naam Stuifbergen in ons land, in 2007 waren dat er 269.

Bij mijn onderzoek ben ik Stuifbergens/Stuijfbergens tegengekomen in Australië en de Verenigde Staten. Daar kom ik later nog op terug.

2 reacties:

Peter zei

Heb ooit een (van?) Stuijvenberg gekend in Den Haag. Behoort die naam ook tot jouw "namengroep"?

Olga zei

Nee die behoort niet tot de Stuifbergengroep. Enkel Stuijfbergen, Stuifbergen of Stuyfbergen.

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►