06 april 2012

Een lastige puzzel

06 april 2012
Soms ben je bezig met een genealogische puzzel en denk je er uit er zijn. Als genealoog wil je dan ook bewijs hebben dat jouw theorie klopt. Alleen ben je dan zo bezig dat het bewijs je gewoon bijna ontgaat. Bovenstaand was bij onderstaande puzzel bij mij het geval.

Jacob Hoekstra wordt op 07-12-1896 te Appingedam geboren. Vader is onbekend, moeder is Grietje, afkomstig uit Winschoten. In 1921 trouwt hij te Groningen met Klasina van der Bleek. In de huwelijkse bijlagen waren enkel extracten van de geboortes van het bruidspaar te vinden. De akte zelf vermeldde wel dat moeder Grietje overleden was.
Geboorteakte Jacob

Popke Hoekstra wordt geboren op 7-01-1899 te Groningen. Vader is onbekend en moeder is Grietje Hoekstra. Hoekstra trouwt maar deze huwelijksakte is vanwege de wet op de privacy nog niet openbaar.
Geboorteakte Popke
Geboorteakte Teerde
Teerde Hoekstra is geboren op 11 juli 1907 te Groningen. Moeder is Grietje Hoekstra van beroep koopvrouw, vader is onbekend. Teerde trouwt in 1930 met Hendrikje van der Bleek, de zus van de hierboven genoemde Klasina. In de huwelijkse akte vind ik, net als bij Jacob,  geen broers van de bruidegom als getuige.

Ik vond in die periode nog drie Hoekstra's met als moeder een ongehuwde Grietje. Trientje geboren in 1901, Trientje geboren in 1903 en Grietje geboren in 1905, overleden in 1911. Mijn onderzoek spitste zich op het feit of Jacob, Popke en Teerde broers waren.

In het bevolkingsregister van Appingedam blijkt dat Grietje bij haar grootouders woont. Jacob staat daar ook vermeld maar in plaats van dochter moet dat zoon zijn. Begin 1899 verhuizen moeder Grietje en zoon Jacob van Appingedam naar Groningen. Daar krijgt Grietje dus nog kinderen en ze overlijdt er in 1915 als ze  nog maar 40 lentes jong is.

Ik vond een overlijdensadvertentie van Jacob en dat loste mijn puzzel op. Het familiebericht was namens de broer, zus en zwager/schoonzussen van Jacob. Teerde werd genoemd als broer samen met zijn vrouw Hendrika en de weduwe van Popke als schoonzus van Jacob. Daarnaast werd ook nog zus Trientje met echtgenoot genoemd.

Dankzij een simpel krantenbericht was deze puzzel opgelost. Popke was mijn oud-oom,  Jacob en Teerde waren zwagers van mijn overgrootmoeder.

5 reacties:

Gineke zei

Bedankt voor deze informatie! Ik zat zelf vast op Grietje Hoekstra, zij is de moeder van mijn overgrootvader (Teerde). Ik kon door jouw speurwerk weer enkele generaties toevoegen aan mijn werk! :)

Groetjes,

Gineke Hoekstra.

Olga zei

Hai Gineke

Geen dank. Ikzelf heb de overlijdensdata van Teerde en Hendrikje nog niet. Heb jij die wel?

Gineke zei

Nee, ik kan ze ook niet vinden. Maar volgens mijn moeder zijn ze wel erg oud geworden, omdat zij ze ook nog gekend heeft. Dus het moet rond de jaren 80 geweest zijn.

Olga zei

Mocht je ze toevallig tegenkomen, let me know ;) Van broers Jacob en Popke heb ik wel hun overlijdensdata. Mocht je informatie zoeken kan je me ook altijd mailen

Gineke zei

Ik ga je meteen een mailtje sturen. Misschien sowieso wel handig :)

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►