15 maart 2012

Je gegevens zo goed mogelijk bewaren

15 maart 2012
Toen ik net bezig was met stamboomonderzoek gebeurde één van de ergste dingen die je als genealoog kan meemaken: Mijn computer crashte en daardoor was ik al mijn gegevens kwijt aangezien ik ze enkel op mijn pc had opgeslagen.

Nu, twaalf jaar later ben ik wat dat betreft een stuk wijzer geworden. Er zijn genoeg manieren om je gegevens te bewaren zodat, mocht je pc crashen, je niet opeens al je gegevens kwijt ben.

Hieronder bespreek ik een paar mogelijkheden:

* Regelmatig een  back-up maken van je gegevens en deze op een USB stick gooien. Een USB stick hoeft niet duur te zijn en kan bij onder meer Media Markt worden gekocht. Een externe harddisk is ook erg goed betaalbaar. Dit kleine kastje verbindt u met de computer via een USB kabel en u heeft er ineens veel extra ruimte bij voor het back-uppen

* Een back-up van je bestanden opslaan bij Dropbox. De Dropboxclient is beschikbaar voor Windows, Mac en Linux. Gratis accounts krijgen 2 GB aan opslagcapaciteit. Door vrienden uit te nodigen of een abonnement te nemen kan dit uitgebreid worden. Betaalde accounts hebben een opslagcapaciteit van 50 GB of 100 GB.  Naast Dropbox zijn er ook andere  online back-updiensten. Zo biedt Microsoft met het product SkyDrive gratis 25 GB opslag! Bij Mozy krijgt u gratis 2 GB aan opslag en kunt u het back-uppen automatiseren. Bij veel van deze diensten kunt u extra opslagruimte kopen. Bij een service als Elephant Drive heeft u voor zo’n $99,95 per jaar ongelimiteerde opslag!

* Heeft u in uw thuisnetwerk meerdere computers? Dan kunt u bestanden “repliceren” van de ene computer naar de andere computer, en omgekeerd. Wanneer één van de computer problemen krijgt zijn de gegevens ook op de andere computer aanwezig.

* Daarnaast is het tenslotte ook aan te raden om zo nu en dan gegevens op een DVD te branden

2 reacties:

Patrick Snijder zei

Opslaan in je google mailbox wilt ook wel helpen. onbeperkt opslagruimte!

Olga zei

Goede tip!

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►