26 maart 2012

Het eiland Dagelet

26 maart 2012
Bovenstaand bericht stond in 1934 in de krant. Erg grappig om een eiland te vinden die de achternaam van mijn oma draagt.

Ik ben er achter gekomen dat het vandaag de dag Ullung-do heet en hoort bij Zuid-Korea. Erg veel informatie heb ik verder nog niet gevonden.

Het eiland werd in 1787 aangedaan door een beroemde Franse ontdekkingsreiziger, Calaup de la Perouse, en het werd Dagelet genoemd, vernoemd naar Joseph Lepaute Dagelet, die het eiland ontdekte en als sterrenkundige en lid van de Academie der Wetenschappen aan boord was. Twee jaar later kreeg het eiland van de Britse ontdekkingsreiziger James Colnett de naam Argonaut. Overigens waren de lengte- en breedtegraden van het eiland verschillend bij La Perouse en Colnett.

Op Europese kaarten verschenen twee verschillende eilanden, maar in 1859 toonden Russische en Engelse schepen aan dat Argonaut niet bestond en werd de fout hersteld.

Of Joseph Lepute Dagelet tot 'mijn' Dageletfamilie behoort weet ik nog niet. Wel dat het geen directe voorouder is van mij.

Erg interessant om te lezen:
http://openreflections.files.wordpress.com/2008/10/pdf1.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Fran%C3%A7ois_de_Galaup,_comte_de_Lap%C3%A9rouse
http://www.sketchartists.com.au/sketch-artists-articles/2005/8/24/salvaged-reputation/
http://en.wikipedia.org/wiki/Ulleungdo

6 reacties:

Peter zei

Mooie plaatsnamen trouwens: Song Got Bong, dat zal wel het stadje zijn met de enige disco van het eiland :-) Overigens, is er van die Dagelet geen Franse genealogie o.i.d. te vinden? Als lid van de Academie zal er toch wel het e.e.a. over hem bekend zijn.

Olga zei

Zou idd best kunnen. Enkel is mijn vroegste Dagelet woonachtig in Diest (België) waar hij in 1758 trouwde. Wat waarschijnlijk is is dat deze tak vanuit Frankrijk naar België is gegaan. Helaas is mijn Frans niet echt goed. Ik zit daarom te denken aan een cursus Frans zodat het voor mij allemaal wat duidelijker wordt.

Peter zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Peter zei

Totdat je die cursus Frans hebt gedaan is de Bing Translator (www.bing.com) erg handig. Je voert een URL in et voila!
Zag trouwens op een Franse site Dagelet gespeld als D'agelet. Dat zou kunnen duiden op een aardrijkskundige naam. Maar Agelet heb ik in de gauwigheid niet gevonden. Vorenstaande zal wel niet nieuw voor je zijn, dus wellicht ten overvloede.

Olga zei

He handig, bedankt voor de tip! Die Bing Translator kende ik nog niet.

Elise de Auprès de nos Racines zei

Hello,
As I do not speak Dutch I am not sure how far you went in your research, but I think I can help you.
I am a distant cousin of Joseph Lepaute-Dagelet and I have made a few researches about him.
What I can tell you is that his real name was actually only "Joseph Lepaute". He took the name "Dagelet" because it was the name of a street in his native village (Thonne la Long in France, near the Belgian border).
He did not have any descendants (that we know of), as he died before getting married during his expedition with Laperouse. For that matter, I do not think that he can be related to your grand-mother. However, I do not have any clue as to where the name of the Dagelet street comes from, and it could very well have some link with your family as the village is very close to Belgium.
If you want any more information about Joseph Lepaute Dagelet, please feel free to contact me. I would be very glad to be of any help.
Best regards,
Elise

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►