14 februari 2012

Op zoek naar Eisse III

14 februari 2012
Een gezin wat mij flink wat tijd kostte om te onderzoeken is dat van Eisse Toonder. Eisse trouwt in 1844 met Aaffien Boekeloo en ze krijgen vier kinderen. In 1854 vertrekt het gezin vanuit Kantens naar Noord-Amerika. De komende weken neem ik u als lezer mee op een tocht door de Verenigde Staten op zoek naar Eisse en zijn nakomelingen.

Deel 1 is hier te vinden.
Deel 2 is hier te vinden.
Deel 3 is hier te vinden.

De kinderen van Isaac en Aaffien

Isaac kreeg tot zover ik weet acht kinderen: Anje, Heertje, Hindrik, Trijntje (overleden in 1854), Catharina, Dirk, Frank en Nellie. Omdat de VS niet naast de deur ligt had ik veel aan online bronnen. Waar ik wel tegen aanliep tijdens mijn onderzoek is dat de vrouw in de VS na haar huwelijk overal met de achternaam van haar man wordt aangeduid. Soms belemmerde dat mijn onderzoek en een aantal keer kwam ik hierdoor gewoon vast te zitten.

Anna Toonder

Het oudste kind van Isaac is dochter Anje, in Amerika Anna geheten. Ze werd in 1845 in Usquert geboren dus ze heeft de emigratie rond 1854 dus bewust meegemaakt.

Anna trouwt in april 1866 te Kalamazoo met P(i)eter Ubbes geboren abt 1839. Zoon Isaac wordt in 1867 geboren maar hij overlijdt in 1870, Een jaar later wordt er weer een zoon geboren, die wederom Isaac wordt genoemd. Deze Isaac wordt maar twee maanden oud. Daarna kom ik Anna niet meer tegen en ik neem aan dat ze is overleden. In 1874 hertrouwt Peter met Stendickje Zantenga waarbij Isaac Toonder, de vader van Anna, getuige was.

Edgar Toonder

Heertje was de oudste zoon van Isaac en Aaffien, geboren in 1847 te Usquert. In Amerika werd zijn voornaam Edgar. Op 6 februari 1869, hij is dan 21 jaar, trouwt hij in Branch, Michigan met Edith E. Pince. De bruid is bij het huwelijk 17 lentes jong. Ik denk dat Edith vroeg is overleden want in de census van 1880 staat hij alssingle. Hij is arbeider en woont in Three Rivers, St. Joseph in Michigan. Edgar woont in bij het gezin van Harris en Susan Clark.
Huwelijk Edgar en Edith

In de census van 1894 woont hij in Baltimore, Barry, Michigan. Hij woont dan in bij het gezin van Burke en Mary Jane Bowes waar hij voor werkzaam is. Edgar hertrouwt in 1898 met Mary J. Whitlock Pierce, dochter van Willard Whitlock en Lavina Bates. Vooralsnog ben ik nog geen kinderen tegengekomen van Edgar.

Huwelijk Edgar en Mary
 Edgar overlijdt op 21 november 1904 in City of Hastings, Michigan.

Henry Toonder

Hindrik (Henry) is het derde kind van Isaac en Aaffien. Hij wordt in 1850 in Stitswerd geboren. In de census van 1870 woont hij in bij het gezin van John en Sarilia Close. Henry is dan een boerderijmedewerker.
Huwelijk Henry en Mary

In mei 1888 trouwt Henry met Mary E. Buck, een weduwe, in Tekonsha, Calhoun. Omdat Mary bij dat huwelijk al 45 jaar was denk ik niet dat ze samen nog kinderen hebben gehad. In de census van 1910 wonen Henry en Mary in Manton village, Wexford. Henry is dan boer. Henry is in 1920 inmiddels weduwnaar en woont in Charlevoix.

Hij overlijdt op 22 juli 1923 en wordt, net als veel familieleden, begraven op de Riverside Cemetery in Kalamazoo.


In deel vier aandacht voor de kinderen die in Amerika zijn geboren.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►