09 februari 2012

Op zoek naar Eisse II

09 februari 2012
Een gezin wat mij flink wat tijd kostte om te onderzoeken is dat van Eisse Toonder. Eisse trouwt in 1844 met Aaffien Boekeloo en ze krijgen vier kinderen. In 1854 vertrekt het gezin vanuit Kantens naar Noord-Amerika. De komende weken neem ik u als lezer mee op een tocht door de Verenigde Staten op zoek naar Eisse en zijn nakomelingen.

Deel 1 is hier te vinden.

2.Verrassende ontdekkingen

In de Verenigde Staten kom ik Eisse voor het eerst tegen in de census van 1860. Eisse, dan Isaac geheten, woont in Kalamazoo, Michigan. Het is erg onduidelijk te lezen maar wat wel duidelijk is is dat Isaac hertrouwd is. Aaffien moet dus voor die tijd overleden zijn. Dochter Anje zal al het huis zijn uitgegaan, Catharina en Dirk zullen zijn twee jongste kinderen zijn. Trijntje, de jongste dochter van Isaac en Aaffien is in 1854 overleden.

Een erg goede site voor onderzoek naar familieleden in Kalamazoo is http://kalamazoogenealogy.org. Het overlijden van Aaffien vind ik daar echter niet omdat deze pas vanaf 1867 beschikbaar zijn. Zijn tweede huwelijk wel (zie hieronder): Isaac trouwt in september 1855 met Fayntje/Trijntje Kremer.

Tot mijn verrassing blijkt Isaac echter nog tweemaal getrouwd te zijn. Allereerst trouwt hij in 1859 met Grietje Vegter. Het vierde huwelijk is in 1864 met Blazina Wiskerke.
Huwelijk Isaac en Geertje










Huwelijk Isaac en Blazina
Met Blazina blijft Isaac getrouwd tot zijn dood. Van zowel Isaac als Blazina vond ik zowel de overlijdensakte als een foto van hun graf. Isaac overlijdt op 24 november 1898, Blazina op 11-02-1913. De graven van Isaac en Blazina zijn te vinden op de Riverside Cemetery  in Kalamazoo.



In deel drie van Op zoek naar Eisse aandacht voor de kinderen die Isaac kreeg.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►