12 januari 2012

Zoeken in de Verenigde Staten I

12 januari 2012
Zoeken in de Verenigde Staten is een lastige klus als je niet weet waar je moet zijn. De komende tijd wil ik u als lezer aan de hand van voorbeelden meenemen langs verschillende online-bronnen in de Verenigde Staten.

Eisse (Isaac) van der Bleek wordt in 1879 geboren in de provincie Groningen. In 1902 emigreert hij naar de Verenigde Staten. Overigens is hij niet de enige in het gezin: Ook een broer en zus gaan op zoek naar een beter bestaan in Amerika.

Eisse reist via Canada naar de VS en arriveert in augustus 1902 in St. Vincent, Minnesota. Dit vind ik op de site van Family Search. Eisse, inmiddels Isaac, kom ik tegen in de census van 1920. Hij woont dan in Kittson, Minnesota samen met zijn vrouw, twee dochters en een zus van zijn vrouw. Mijn volgende stap was om op zoek te gaan naar het huwelijk van Isaac. Dat huwelijk vind ik via de site van de Minnesota Official Marriage System. Via die site kan je ook tegen betaling een kopie aanvragen van de akte.

Bij toeval stuit ik op onderstaande obituary. Deze is van de weduwe van Isaac. Het huwelijksjaar klopt niet, want ze zijn een jaar later getrouwd. Nieuw voor me is dat Isaac overleden is in 1942. Ik vraag me af of zijn dood te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog ook al was hij toen al niet echt jong meer.



Ik vind zijn World War I Draft Registration Card en zijn World War II Draft Registration Card uit 1942. De Stella die genoemd wordt op die laatste kaart is met alle waarschijnlijkheid zijn oudste kind.





 Op Rootsweb vind ik vervolgens het overlijden van Isaac. Daaruit blijkt dat hij in Los Angeles is overleden.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►