26 januari 2012

Marten Toonder en ik

26 januari 2012
Ik las onderstaand bericht afgelopen weekend op de site van De Telegraaf:
Start Toonderjaar in Rotterdam

Met de première van de musical De Nieuwe IJstijd in het oude Luxor Theater in Rotterdam is zaterdag het Toonderjaar begonnen. Met vele activiteiten wordt in 2012 stilgestaan bij het 100e geboortejaar van striptekenaar Marten Toonder (1912-2005). Lees hier verder.
Het bericht zelf heeft niets met stamboomonderzoek te maken, maar Marten Toonder en ik delen wel dezelfde voorouders. Een paar jaar geleden heb ik precies uitgezocht hoe we gerelateerd zijn.

Eisse Heertjes Toonder is zowel mijn als zijn voorvader. Eisse, geboren in 1764 in Godlinze, trouwt driemaal: Met Korneliske Everts, Stijntje Klaassens en Gepke Engberts Schuurman. Uit alledrie de huwelijken worden kinderen geboren. Ik stam af van het tweede huwelijk, Marten uit het derde huwelijk.

De grootvader van Marten was Eisse, geboren in 1861 in Warffum. Deze Eisse was een kleinzoon van de hierboven genoemde Eisse Heertjes Toonder. Eisse trouwde met Martje Postema en hun oudste kind was Marten. Marten was gezagvoerder bij de koopvaardij en ook nog schrijver. In 1911 trouwt hij met Trientje Huizinga en een jaar later wordt in Rotterdam Marten geboren. 

Op deze website is informatie te vinden over het leven van Marten en zijn gezin, maar ook over zijn vader Marten sr. en broer Jan Gerhard.

1 reacties:

Anoniem zei

Hallo Olga,
Als reactie op je stukje betreffende Doutzen en Iris Kroes kan ik je melden dat zij echt GEEN familie van elkaar zijn.
Dit gezien mijn eigen onderzoek.
Hijk naar het vervolg van het CBG bericht.
Groetjes uit Huizen
Stichting Uit Welke Beker.

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►