12 december 2011

Het nut van huwelijkse bijlagen

12 december 2011
Van een van mijn voorouders, Evert Dieters Groeneveld, kon ik geen overlijdensdatum vinden. Ik probeerde elke spelling maar ik had geen succes.


In de huwelijkse bijlagen van een van zijn zoons vond ik een acte van overlijden van hem. Een aantal getuigen verklaarden dat Evert was overleden in de maand april in 1813. Ook was er nauwkeurig onderzoek gedaan waaruit bleek dat Evert niet in het register van overlijden van Leek stond. Conclusie was dat zijn overlijden waarschijnlijk niet was aangegeven. (Zie hieronder)


Naast dit las ik ook dat zijn vrouw opnieuw was getrouwd in 1819. In die huwelijkse bijlagen vond ik uiteindelijk dat Evert op 13 april 1813 was overleden.

Overigens waren er ook geen extracten van overlijdensaktes voor de ouders van Johanna. Moeder Elsien moest volgens getuigen begin 1800 zijn overleden, vader Meine eind 1788.

En daarom zijn huwelijkse bijlagen belangrijk. Je vindt er informatie die je anders niet zou hebben gevonden.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►