02 december 2011

Emigratie naar Amerika

02 december 2011
Tijdens één van mijn onderzoeken vond ik twee Toonders waarvan ik er eentje nog niet kende. Het ging om Jelte en John Toonder die allebei terecht waren gekomen in de Verenigde Staten.

Jelte, geboren op 19-02-1889 in Pieterburen, kwam op 29 juni 1920, hij was toen rond de 30 en ongehuwd, aan in Ellis Island en had als eindbestemming Chicago waar een vriend van hem woonde. Dat is dan ook het laatste wat ik van Jelte vind.

John Toonder werd op 14-04-1927 Amerikaans staatsburger. Hij zou (zie hieronder) op 17 februari 1890 in Pieterburen zijn geboren en komt op dezelfde datum als Jelte aan in Nederland. Toen ging bij mij een belletje rinkelen: Zouden Jelte en John dezelfde persoon zijn?

Mijn eerste stap was om te kijken of er op 17-02-1890 een Toonder was geboren. Daarvoor moest ik in de geboorteaktes van Eenrum kijken waar Pieterburen onder viel. Er was echter niemand op die datum geboren. Volgende stap was de site van Ellis Island. Ellis Island was de belangrijkste haven waar emigranten uit Europa aankwamen. Overigens zou het altijd nog kunnen dat John Toonder op een andere manier Amerika was ingekomen, maar dat was voor latere zorg. Op Ellis Island kwam ik Jelte tweemaal tegen. In 1911 komt hij ook aan op Ellis Island. Als familielid in Nederland geeft hij dan zijn stiefvader Harm Leuring op. John kom ik niet tegen.   

In de Census van 1930 kom ik John weer tegen. Hij is dan nog steeds single en woont in Chicago en is omstreeks 1890 in Nederland geboren. John kom ik ook tegen op de U.S. World War II Draft Registration Cards uit 1942, zie hieronder. Hij woont dan in Chicago en is 52 jaar. Dat is ook het laatste wat ik vind van hem.


Mijn conclusie tot nu toe is dat Jelte en John dezelfde persoon zijn. Er is geen Toonder geboren op 17-02-1890 in Pieterburen (sowieso kwam er op die dag geen enkel kind daar ter wereld volgens de geboorteakten), tussen de geboortedatum van John en Jelte zit maar een jaar, en daarnaast was de eindbestemming van Jelte Chicago en daar woonde John ook.

Vooralsnog ben ik er nog niet 100 procent zeker van. Ik heb nog geen overlijdensgegevens gevonden, want ik denk dat daar de sleutel te vinden is.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►