18 december 2011

De zusjes Anna

18 december 2011
In de zoektocht naar een van mijn voorouders kwam ik terecht in Friesland. Anna Harmanus Hof krijgt daar met Jan Harmens de Jong in elk geval drie kinderen. Eerst ging ik op zoek naar de overlijdensdatum van moeder Anna Harmanus. Ik vond haar overleden in 1863. Ze is dan weduwe van Jan Harmens en bij overlijden 78 jaar. Haar ouders zijn Harmannus Hof en Antonetta Doesburg. (Bron: Overlijdensregister 1863, Bolsward, Pagina B3) Op allegroningers.nl ging ik op zoek naar de doopakte van Anna. Die vond ik. Ze was geboren in 1785. Klaar dacht ik.

Toevallig viel mijn oog op een overlijdensakte in Sneek uit 1879. Op de leeftijd van 93 overlijdt Anna Hermanus Hof, weduwe van Alle Bakker en dochter van Hermanus Hof en Antonetta Dousburg. Zij moet dus geboren zijn omstreeks 1786.

Toen kwam de volgend vraag bij me op: Zijn de twee Anna's zussen of dezelfde persoon? Om daar achter te komen, was meer onderzoek nodig.

Het huwelijk van Anna en Alle vind ik in 1817. Daarin staat dat Anna gedoopt is op 3-11-1785 te Groningen. Toen kwam het eerste probleem al want die datum had ik al aan de eerste Anna (mijn voormoeder) gekoppeld. Verder staat in de akte dat vader Hermanus in 1808 is overleden en moeder Antonette nog leeft. Bij de getuigen staat Jan Harmens de Jong, behuwd broeder van de bruid. De Jan Harmens die dus getrouwd is met de eerste Anna. Er was dus niet sprake van één Anna, maar er waren er twee.

Het overlijden van Alle Bakker vind ik in Bolsward. Hij laat een vrouw Carolina Hof achter. De naam Carolina vind ik als moeder ook bij de geboorteaktes van de kinderen met Alle. Zo wordt er in 1822 een dochter geboren, Antoinetta.

Omdat ik geen tweede geboorte/doop akte van een Anna vond, besloot ik de hulp in te roepen van de mensen van het Stamboomforum. Anna/Carolina was in elk geval gedoopt op 3-11-1785 dus moest ik op zoek naar de geboorte/doopdatum van mijn Anna. Van de andere kinderen van het echtpaar Hof/Doesburg kwam alleen Anna Theodorica Henrica, geboren in 1782, in aanmerking om mijn Anna te zijn. Omdat er verder niets over haar bekend is kan het niet anders dat zij mijn Anna is. En dat de geboortedatum dan niet precies klopt, is niet iets speciaals. Dat kwam vroeger geregeld voor. Kinderen, die niet wisten hoe oud hun ouders precies waren en ik  heb zelfs een overlijdensakte gezien waarbij de aangever (de zoon van de overleden) niet wist hoe zijn opa en oma heetten.

Joke kwam met de memorie van successie van oudste zus Anna Maria, en Maikel met die van moeder Doesburg. Alle kinderen werden daarin genoemd behalve Albertus en Dederica die vermoedelijk vroeg zijn overleden.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►