21 november 2011

Zoektocht naar Ullrich Cnaus

21 november 2011
De zoektocht naar de afkomst van mijn voorvader Ullrich Cnaus begon zo'n tien jaar geleden. Waar ik bij sommige voorouders weinig moeite had om meer over ze te weten te komen, was dat bij Ullrich een heel ander verhaal. Nu, tien jaar na dato, ben ik al wel een stukje verder.

Ullrich had samen met zijn vrouw Francina zes kinderen. Ik wist dat hij matroos was en ook tabakskever. Waar hij geboren, overleden en getrouwd was, was mij geheel onbekend. Er waren tekenen dat hij uit Oostenrijk of Zwitserland kwam, maar ik had daar geen concreet bewijs voor. Door andere interesses zette ik genealogie op een laag pitje tot dit jaar (2011). Ik pakte het stamboomonderzoek weer op en de zoektocht naar Ullrich was één van de eerste dingen die ik nieuw leven inblies. Ik vond in de huwelijkse bijlagen van één van zijn kinderen, die online stonden, dat hij overleden was in Hellevoetsluis. In zijn overlijdensakte stond tevens dat hij afkomstig was uit Breil, Graubunden (Zwitserland). Ik dacht dat er in het Streekarchief Voorne Putten en Rozenburg (waar Hellevoetsluis onder valt) meer informatie te vinden was. Omdat dat archief voor mij niet echt dichtbij is, vroeg ik aan een mede-genealoog of zij voor mij wilde kijken. Helaas was het bezoek vruchteloos want er was niets over hem bekend daar. Wel kwam ze met het idee om, omdat Ullrich overleden is in een ziekenhuis van de marine, te zoeken in Rotterdam of bij het nationaal archief in Den Haag. Dat is dus de volgende stap en de uitkomst zal ik ook hier neer zetten.

Tot slot, dit was het soort schip waar Ullrich op voer voordat hij overleed.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►