26 november 2011

What's in a name

26 november 2011
Een van mijn voorouders aan moederskant is Maria van der Tuin. In 1832 bevalt ze als ongehuwde vrouw van een zoon. Omdat ik behalve een naam niets wist van Maria keek ik eerst op de site van Allegroningers.nl om op zoek te gaan naar de geboorteakte van haar zoon. Daar moest in elk geval haar leeftijd in staan. Dat bleek zo te zijn. Maria was ten tijde van de geboorte van haar zoon 23 jaar. Omstreeks 1809 was er echter op allegroningers geen Maria gedoopt dus dat spoor liep dood.

De volgende stap was de huwelijkse bijlagen inzien van zoon Lammert. Vaak, niet altijd, bevat die ook overlijdensdata van de ouders als die voor het huwelijk van hun kind zijn overleden. Echter had ik pech, Maria was dan wel voor het huwelijk van zoon Lammert overleden in Groningen, maar er werd geen datum vermeldt. Het enige wat ik nu zeker wist is dat ze overleden was in Groningen tussen 1832 (toen Lammert werd geboren) en 1870 (huwelijk Lammert).

Het leek een zoektocht te worden waarbij ik moest hopen op die ene gelukstreffer. Op het stamboomforum waar ik geregeld kom had ik de vraag ook neergelegd hoe nu verder. Dankzij één van de leden daar, Joke, is de puzzel nu klaar. Zij heeft namelijk in het bevolkingsregister gekeken en dat loste de puzzel op.

In het bevolkingsregister van 1840 woont Maria van der Tuin nog met haar zoon Lammert. In het bevolkingsregister van 1850 wordt Maria van der Tuin niet genoemd. Haar zoon Lammert wel. Lammert woont op hetzelfde adres als Roelof Bierling en Mijke Egberts, geboren in 1804. Niet vermeld is de relatie van Lammert met de andere bewoners. Zou Mijke de gezochte Maria zijn ondanks de andere naam en een niet kloppende geboortedatum?

Roelof en Mijke trouwen op 22 maart 1840 in Groningen. In de huwelijkse bijlagen vond ik geen link tussen Mijke (ook genoemd Marijke) en Lammert. Mijke overlijdt op 20-02-1860 te Groningen en wordt gedoopt op 22-02-1804. Nog steeds is er geen bewijs dat Mijke/Marijke en Lammert moeder en zoon zijn.

De volgende stap is het bevolkingsregister van 1870, dus net voor het huwelijk van Lammert. Lammert woont dan als neef bij Elle Jans Ellens en Jantje Egberts van der Tuin. Omdat de vader onbekend was en gezien de achternaam van Jantje moest dit familie van zijn moeder zijn. Elle en Jantje trouwen op 21-05-1837 en in de huwelijksakte zie ik bij de ouders van Jantje dezelfde als die ik vond bij de ouders van Mijke.

Conclusie: Mijke was dus Maria, de moeder van Lammert. Waarom ze bij de geboorteakte opeens vijf jaar jonger is, de naam Van der Tuin gebruikt en vervolgens het patroniem Egberts is dan wel onbekend, het leverde wel een boeiende speurtocht en meer voorouders op.

0 reacties:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►