21 november 2011

Overlijdensakte

21 november 2011
Een onderzoek dat mij hoofdpijn heeft opgeleverd is die naar Gerrit Knuist. In 1906 overlijdt hij in Alkmaar op de leeftijd van 86 jaar en elf maanden. Volgens de overlijdensakte is hij weduwnaar van Cornelia Maas en zijn zijn ouders Gerardus Knuist en Hendrica Klijndijk. De huwelijksakte van Gerrit en Cornelia vond ik even daarna. Daaruit blijkt dat hij een zoon is van Ulrieka Knuist en weduwnaar van Petronella van Kempen. Ik had nu dus twee verschillende sets ouders voor één persoon.

Mijn volgende stap was de huwelijksakte van Gerrit en zijn eerste vrouw Petronella te vinden. Die trouwden in 1844 in Leiden. Ook daar is zijn moeder Ulrieka en vader onbekend. De geboorteakte van Gerrit vind ik even later en daar wordt Ulrieka, schoonmaakster van beroep, aangeduid als de moeder terwijl er van een vader geen spoor is.

Wie de twee personen zijn, die in de overlijdensakte van Gerrit als zijn ouders worden aangemerkt, is dus onbekend. Wel dat het foutief is. Omdat moeder Ulrieka al voor het eerste huwelijk van zoon Gerrit is overleden denk ik dat het gewoon bij zijn nabestaanden niet bekend was wie zijn moeder was. Of omdat Gerrit een onecht kind was er twee mensen zijn bedacht als zijnde zijn ouders. Overigens is de naam Klijndijk niet onbekend, aangezien dat de achternaam was van de moeder van Ulrieka.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
◄ ►